Ahogy olvashattad már az improvizációs gitár játék technika című cikkben, akkor improvizálsz igazán jól, ha a zenekörnyezetbe beleillik amit játszol.
Persze mondhatjuk, hogy ááá, ez valakinek csak úgy jön, mert akkora tehetség, a vérében van. Biztos van ilyen is, aki ennyire ráérez, VISZONT ennek nagyon komoly elmélete van. Nézzünk két módszert hogyan tudhatjuk, mit játszhatunk egy akkordmenetre:
- Hangnem meghatározása skálákkal: Meg kell állapítani, hogy adott akkord menetre, mely skálá(ka)t tudod rájátszani. Különböző fekvésekben például a dúr vagy moll skálákat próbálgatva, kísérleti módszerrel is a hangnemet. Tehát a zene hallgatása közben elkezdjük játszani a különböző fekvésekben a (modális) skálákat és megfigyeljük, mely fekvésben játszott például dúr skála hangzik jól az akkord menetre. (Előfordulhat, hogy egy nóta nem egy hangnemben van végig, ez esetben így nagyobb a hibalehetőség vagy ezt fel kell ismerni!)
- Akkordkészlet akkordkör meghatározása: Nézzük meg milyen akkordokból áll a nóta, ha például C, F és G akkordokból áll, akkor tudhatjuk, hogy ez C dúrban van, hiszen például a C dúrt ezek az akkordok fejezik ki (lásd lentebb). Ez esetben a C dúr modálisait játszhatod erre az akkordmenetre. Ujjrendeket lásd ebben a cikkben. A lényeg, tudni kell melyik akkordot tekinthetjük tonikának. További példákat itt találsz.
- Tehát tudjuk, hogy milyen tonalitású a nóta. Nézzük meg, mire mi játszható?!
Pingback: Swing zenei ritmus - GitárPengető.hu
Pingback: Joe Satriani és a tengely-elmélet « GitárPengető.hu
Pingback: Improvizációs gitár játék technika « GitárPengető.hu
Pingback: Akkordmenetre játszható skálák « GitárPengető.hu
Pingback: Swing zenei ritmus « GitárPengető.hu