Ha nem tudsz kottát olvasni, itt a remek alkalom, hogy elkezd!
Ezért összeírtam egy pár gondolatot a lenti kép alapján.
(Ha ezt nem annyira szeretnéd megtanulni, akkor nézd meg az egyszerűbben értelmezhető TABulatúrát.)
Aztán ha mindezeken túl vagy, nézd meg:
– az akkordok tanulásához a következő remek hazai és külföldi gyerekdalokat itt.
– hogyan szerezhetsz tapasztalatot utcazenészként,
– hogyan tudod levédetni szerzeményeidet, esetleg
– hová tehetsz zenei utazásokat,
– hogyan rögzítsd a gitár hangját,
– honnan meríthetsz dalszöveghez ötletet,
– hogyan tudsz komponálni gondolatban (filmajánló),
– hogyan fejlődhetsz a zeneelmélet segítségével,
– hogyan formálhatod ízlésedet az interneten hallgatott zenékkel,
– megtudhatod milyen zenei alapokra lehet gitározni,
– hol képezheted magad külföldön.
Kezdjük is a kép bal oldali részének értelmezésével:
- A bekeretezett számok a húrok számát jelentik, ha normál módon tartod a gitárt a legalsó az 1-es, a legfelső a 6-os húr;
- Lefelé haladva az egyes sorok a gitár nyakán az érintőknek (bound) feleltethetők meg a gitár fejétől haladva; Open Strings (Üres húr = a gitár egyik érintőjét sem lefogva), az 1st (1.) fekvés és így tovább.
- Ha megnézed az Open Strings (Üres húr = a gitár egyik érintőjét sem lefogva) és a 12th ( 12.) fekvésben lévő hangok megegyeznek; Nézzük a 6-os E üres húr esetén a főhangokat: E-F-G-A-H-C-D (A 12. fekvésben, ismét E hang található a 6. húron.)
- Ugyanezeket a hangokat találod meg mindegyik húron, csak máshonnan kezdődnek. Nézzük az 5-ös húr esetén a főhangokat: A-H-C-D-E-F-G (A 12. fekvésben, ismét A hang található.) Nézz meg egy videót az egy húron játszó gitárosról! 🙂
- Nézd meg ugyanígy a többi húr esetén! Ott sem lesz másként.
- Természetesen léteznek másfajta gitárhangolások is, amelyet használva érdekes hangzásokhoz jutunk. Lásd például a slide technika estén.
Magyarázat az alábbi kép jobb oldali részének értelmezéséhez:
- Nézzük az első sort, amely (a gitár egyik érintőjét sem lefogva) a gitár szabadon megszólaló hangjainak megfelelő hangjegyek. Például az „E” hang esetén a 3. pótvonal alá kerül a hangjegy. Az „A” hang esetén a 2. pótvonalra kerül a hangjegy, stb.
- A második sor a gitár első érintőjén lefogott hangoknak megfelelő hangjegyek. F esetén a 3. pótvonalra kerül a hangjegy.
- A# (Aisz) esetén a 2. pótvonalra, de kap egy # (kettőskereszt)-et elé, mivel ez fél hanggal magasabban van az A-hoz képest. Mivel az Aisz lehet B is, lásd a gitáron lévő hangok leckében, ekkor az első pótvonal alá kerül a hangjegy, ami elé teszünk egy „b” jelet.
- Területek szerint más megnevezések használatosak a hangokra, ezért lehet az, hogy a Közép-Európában B-ként elnevezett hang máshol Bb-ként van jelölve.
- Nem várható el, hogy így memorizáld, ez csak a megértést segíti, megtanulni majd az ismert dallamok és gyakorlatok mentén fogod.
Elmondom milyen számokkal és módszerrel tanulj:
- Tanulási módszer:
- Érdemes az első 4, ritka esetekben az első 5. fekvésben kezdeni a tanulást.
- Érdemes a képen is láható módszer szerint a hangok fölé bekarikázva írni, melyik húron van az adott hang.
- Érdemes halványan odaírni, hogy az adott hang melyik pozícióban van.
- Például az A húron a C hang = bekarikázva: 5, pozíció: 3
- Ennek mentén elkezdődhet a pengetés, figyelve a hangokat és segítségként a pluszként odaírt információt.
- Bármilyen egyszerűbb kottával, ahol a gyakorlatok húronként haladnak vagy egy megfelelő gitáriskola kiadvánnyal:
- Csepei Tibor – Jazz-gitár iskola I.
- Walter Götze – Solostudien für Plektrum und Konzertgitarre I. (Talán nem lehetetlen beszerezni.)
- A legjobb, ha magad megpróbálsz lekottázni bármilyen egyszerű dallamot, első körben akár ütemek és ritmusok nélkül, a hangokat a kottavonalakra helyezve.
Jobban olvasható, gitáron elhelyezkedő hangok:
Pingback: Hogyan írták régen a zenét? - GitárPengető.hu
Pingback: Hogyan tudod levédetni a szerzeményedet? « GitárPengető.hu
Pingback: Groove is in the heart, egy Deee-Lite sláger gitárral « GitárPengető.hu
Pingback: Nikolai Gvozdev utcazenész « GitárPengető.hu
Pingback: TABulatúra olvasás « GitárPengető.hu
Pingback: Zeneelmélet tartalomjegyzék « GitárPengető.hu