Az akkordmeneteket különböző szabályrendszerbe, sémákba sorolhatjuk.
Ezeket a sémák zeneelméleti nyelven, zárlatoknak (patterneknek) vagy épp szekvenciáknak nevezzük. A cikk elején egy kis elméletet kell átfutni, hogy lássátok az elvet, aztán jöhetnek a konkrét példák.
Példaként egy dal, amit mindenki ismer, a Börtön ablakában című szerzemény: C, Am, F, G akkord-sorozattal eljátszható.
Ez a séma például I-VI-IV-V felépítésű. Nézzük meg miért is?!
Ez kell hozzá:
Röviden annyi, hogy például a C-dúr skála hangjaiból: C D E F G A H C a következő hármas hangzatok rakhatók össze. (Az összerakható 4-es hangzatokat lásd a DÚR fokok táblázatban.)
Skála: C D E F G A H C D E F
----------------------------
C dúr C - E - G
D moll D - F - A
E moll E - G - H
F dúr F - A - C
G dúr G - H - D
A moll A - C - E
H o (szűkített) H - D - F
Észrevehető, hogy dúr az első, a negyedik és ötödik helyen van. Moll a második, harmadik és hatodik fokon. Szűkített a hetedik fokon.
Ez igaz minden dúr skála esetén.
Dúr fokok: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 3-mas hangzat: dúr moll moll dúr dúr moll szűkített 4-es hangzat: maj7 moll7 moll7 maj dom7 moll7 félszűkített C dúr-ra: C Dm Em F G Am Ho ------------------------------------------------------------- C dúr | C D E F G A H 0# G dúr | G A H C D E F# 1# D dúr | D E F# G A H C# 2# A dúr | A H C# D E F# G# 3# E dúr | E F# G# A H C# D# 4# H dúr | H C# D# E F# G# A# 5# F# dúr | F# G# A# H C# D# E# 6# ------------------------------------------------------------- Gb dúr | Gb Ab B Cb Db Eb F 6b Db dúr | Db Eb F Gb Ab B C 5b Ab dúr | Ab B C Db Eb F G 4b Eb dúr | Eb F G Ab B C D 3b B dúr | B C D Eb F G A 2b F dúr | F G A B C D E 1b -------------------------------------------------------------
Funkciója: T S T/D S D S/T (D) T Jelentése: T = Tonika S = Subdomináns D = Domináns
Egy példa kiemelve:
C dúr skála: C D E F G A H C C dúrra: C Dm Em F G Am Ho C
A C dúr párhuzamos molljához kicsit átrendeztük a C dúr-t:
A H C D E F G A A moll A - C - E H o (szűkített) H - D - F C dúr C - E - G D moll D - F - A E moll E - G - H F dúr F - A - C G dúr G - H - D
Észrevehető, hogy dúr az első, a negyedik és ötödik helyen van (szűkített a hetedik fokon). Moll a második, harmadik és hatodik fokon.
Moll (összh) fokok: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 3-as hangzat: moll szűk bőv moll dúr dúr szűk 4-es hangzat: mMaj7 ∅ +Maj7 moll7 dom7 Maj7 o7 Amoll 3-ra vetítve: Am Ho C+ Dm E F G#o ------------------------------------------------------------- A moll | A H C D E F G# 0#+1 E moll | E F# G A H C D# 1#+1 H moll | H C# D E F# G A# 2#+1 F# moll | F# G# A H C# D E# 3#+1 C# moll | C# D# E F# G# A H# 4#+1 G# moll | G# A# H C# D# E F## 5#+1 D# moll | D# E# F# G# A# H C## 6#+1 ------------------------------------------------------------- Eb moll| Gb Ab B Cb Db Eb F#(Gb) 6b+1# B moll | Db Eb F Gb Ab B C#(Db) 5b+1# F moll | Ab B C Db Eb F G#(Ab) 4b+1# C moll | Eb F G Ab B C D#(Eb) 3b+1# G moll | B C D Eb F G A#(B) 2b+1# D moll | F G A B C D E#(F) 1b+1# -------------------------------------------------------------
Funkciója: T/D S D S/T (D) T S Jelentése: T = Tonika S = Subdomináns D = Domináns
Egy példa kiemelve:
C (Am) dúr skála: A H C D E F G A Amoll-ra: Am Ho C+ Dm E F G#o Am
SZÜLŐ | SZEKVENCIA | PÉLDA | SZEKVENCIA HANGULATA |
1-4 | I-IV-re épülő szekvenciák | C-F
Wilson Pickett -In The Midnight Hour |
|
1-4 | IV-I-re épülő szekvenciák: Plagális zárlat | F-C | |
1-5 | I-V-re épülő szekvenciák: Plagális zárlat | C-G (Beatles-And I love her) |
|
1-4-5 | I-IV-V-re épülő szekvenciák (blues kör), lásd még I-IV-V zárlat (játsszunk bluest!) I-IV-V-I-re épülő szekvenciák: Összetett authentikus zárlat |
C-F-G-C
SRV-Pride and Joy |
Boldog |
1-4-5 | I-V-I-IV-V-I: Kibővített összetett zárlat | C-G-C-F-G-C | |
1-4-5 | I-V-IV-I | C-G-F-C | Rock n’ roll |
1-5-6 | VI-V-I épülő szekvencia (authentikus zárlat) | Am-G-C | |
1-5-6 | VI-I-VI-V | Am-C-Am-G | Szomorú, sötét |
1-4-5-6 | I-IV-V-VI-ra épülő szekvenciák | (A legtöbb nóta) | |
1-4-5-6 | I-IV-VI-V | C-F-Am-G | Pop-rock |
1-4-5-6 | I-V-VI-IV | C-G-Am-F
Republic – 67-es úton |
Fülbemászó, felemelő |
1-4-5-6 | I-VI-IV-V | C-Am-F-G
A börtön ablakában |
Romantikus |
1-4-5-6 | IV-I-VI-V | F-C-Am-G
Maroon 5-Payphone |
Romantikus |
1-4-5-6 | VI-IV-I-V | Am-F-C-G
Lady Gaga-Poker Face |
Meleg, komfortos |
1-3-4-5-6 | I-V-VI-III-IV | C-G-Am-Em-F | Energikus |
1-2-5 | II-V-I-re épülő szekvenciák (authentikus zárlat) | Dm7-G7-C
Beatles-All my loving |
Jazz, smooth |
1-3-5 | III-V-I-re épülő szekvenciák (authentikus zárlat) | Em-G-C | |
1-2-3-5 | I-III-II-V-re épülő szekvenciák | C-Em-Dm-G
Shadows – Till |
|
1-2-4-6 | I-II-VI-IV-re épülő szekvenciák | C-Dm-Am-F
Rihanna – Stay |
|
1-2-4-5 | I-IV-II-V | C-F-Dm-G | Jazz standard, R&B |
1-2-4-5 | IV-I-V-II-re épülő szekvenciák | C-G-C-A-(E)
J.Hendrix-Hey Joe |
|
1-2-5-6 | I-VI-II-V-re épülő szekvenciák | C-Am-Dm-G
Beatles-Penny Lane |
|
1-3-4-5 | I-III-IV-V | C-Em-F-G | Világos, pozitív |
1-3-4-6 | I-III-VI-IV | C-Em- Am-F | Álmodozó, érzelgős |
2-3-6 | III-VI-II-ra épülő szekvenciák | Em-Am-Dm
(swinges nóták) |
|
2-5-6 | II-V-VI-ra épülő szekvenciák | Dm-G7-Am | |
I-bVII-IV | C-Bb-F | Kavicsos, erős | |
Egyéb kivételek, tonális kitérők | |||
Fokok / funkciók:
Hármas hangzatok funkciója az alábbi lehet:
I. fokán TONIKA II. fokán SUBDOMINÁNS III. fokán TONIKA-DOMINÁNS IV. fokán SUBDOMINÁNS V. fokán DOMINÁNS VI. fokán SUBDOMINÁNS-TONIKA VII. fokán tiszta kvinttel rendelkező hármas hangzat lehet DOMINÁNS
(Az uralkodó domináns a dúr V. fokán található, amely kiterjeszti hatását a III. és a VII. fokra.)
Ezt megközelíthetjük több módon, például a C dúrt melyik hangnem-melyik fokán használjuk. Lásd a fenti táblázat alapján:
C dúr I. fokán TONIKA G dúr IV. fokán SUBDOMINÁNS F dúr V. fokán DOMINÁNS F moll V. fokán SUBDOMINÁNS-TONIKA
Ezt megközelíthetjük több módon, például a G dúrt melyik hangnem-melyik fokán használjuk. Lásd a fenti táblázat alapján:
G dúr I. fokán TONIKA D dúr IV. fokán SUBDOMINÁNS C dúr V. fokán DOMINÁNS C moll V. fokán SUBDOMINÁNS-TONIKA
Aki azt állítja sok minden eljátszható 4 akkorddal, igaza van:
és 6 akkorddal:
Szekvenciák, sémák, patternek elmélete:
– autentikus: I–IV–II–V–III–VI + kadencia,
– plagális: I–V–VI–III–IV–I–II–VI + kadencia.
Kadenciális lépések (7#, 7b előjegyzésig, dúrban és mollban):
– authentikus (II-V-I, III-V-I, VI-V-I)
– plagális (I–V, IV–I)
– összetett autentikus (I–IV–V–I)
– kibővített összetett (I–V–I–IV–V–I).
Zárlati domináns: (V, V7, V87)
Pingback: Bóbita-Bóbita táncol - GitárPengető.hu
Pingback: Kottaolvasás alapjai - GitárPengető.hu
Pingback: Mit kell tudnia egy szóló és egy ritmus gitárosnak? - GitárPengető.hu
Pingback: Játsszunk bluest - GitárPengető.hu
Pingback: Minden eljátszható 4 akkorddal - GitárPengető.hu
Pingback: More Than a Feeling « GitárPengető.hu
Pingback: Chucu-chucu egy spanyol gyerekdal « GitárPengető.hu
Pingback: Five little ducks… « GitárPengető.hu
Pingback: Take the A Train és az improvizálás « GitárPengető.hu
Pingback: A-A-B-A dalszerkezet « GitárPengető.hu
Pingback: Mi mindent el lehet játszani 5 akkorddal « GitárPengető.hu