Akkord zárlatok, patternek / 1-4-5-re épülő szekvenciák

1-4-5-re épülő szekvenciák:

I-IV-V pattern:
Rock and Roll és Blues.

Blues-kör: (JÁTSSZUNK BLUEST!)

Ez egy tizenkét ütemes periódus, mely –
kötött módon – adott harmóniákból áll. Az autentikus blues-körben például
háromféle akkord van: I. fok (tonika), IV. fok (szubdomináns) és
V. fok (domináns). Tehát főfunkciók. Fontos, hogy ebben a fajta bluesban
a modalitástól eltérve csak dúrszeptim harmónia szerepel.
Ismert, erre épülő szám:

  • Take The A Train
  • Ray Charles’ „What’d I Say” (1959)
  • Rock Around the Clock (1952)
  • Muddy Waters’ „Train Fare Blues” (1948)
  • Howlin’ Wolf’s „Evil” (1954)
  • Big Joe Turner’s „Shake, Rattle, and Roll” (1954)
  • The refrain of Duffy’s 2011 „Mercy”
  • Gene Vincent’s „Be Bop A Lula”
  • Elvis Presley’s „Hound Dog” and the „A” section of „All Shook Up.” „Heartbreak Hotel”
  • The verse structure of The Beatles’ „I Want You (She’s So Heavy)”, and all of „Yer Blues”
  • Louis Prima’s „Jump, Jive and Wail”
  • Johnny Cash’s „Folsom Prison Blues”
  • King Oliver Creole’s „Dippermouth Blues”
  • Mungo Jerry’s „In the Summertime”
  • Little Richard’s „Tutti Fruttii”
  • White Stripes’ „Ball and Biscuit”
  • ZZ Top single „Tush” is an example of the twelve-bar blues in rock.
  • Prince’s „Kiss” is a 12-bar blues form with unusually long 8-beat bars.
  • Georgia Satellites’ „Keep Your Hands to Yourself”
  • Stevie Ray Vaughan’s „Pride and Joy”
  • Led Zeppelin’s „The Girl I Love She Got Long Black Wavy Hair” and their cover of „You Shook Me” and „Traveling Riverside Blues”.

Jellemző akkordok: ebben a példában:
C – C – C – C
F – F – C – C
G – F – C – C

Tehát:
I – I – I – I
IV – IV – I – I
V – V – I – I

Jellemző akkordok: C dúros példában:
A-A-B-A dalszerkezet:
A: | C | / | D7#5 | / | Dm | G7 | C | Dm G7 |
A: | C | / | D7#5 | / | Dm | G7 | C | Dm C7 |
B: | F | / | / | / | D7 | / | Dm | G7 |
A: | C | / | D7#5 | / | Dm | G7 | C | Dm G7 |

A leírtakhoz segítség az akkordkör:

IV-I-V pattern: (iv – i – v – ii – vi)
Ismert, erre épülő szám:

  • Jimi Hendrix – Hey Joe

Jellemző akkordok: ebben a példában:
Akkordmenet: C | G | D | A | E
C | G | D = IV-I-V a G dúrból kiindulva
G | D | A = the IV-I-V a D dúrból kiindulva
D | A | E = the IV-I-V az A dúrból kiindulva

A leírtakhoz segítség az akkordkör:

Nézd meg a többi akkord szekvenciát is!

One comment on “Akkord zárlatok, patternek / 1-4-5-re épülő szekvenciák

  1. Pingback: Játsszunk bluest - GitárPengető.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük