Játsszunk bluest (I-IV-V zárlat)

Másik cikkünkből már megismerhettétek a 12 ütemes blues periódust / I-IV-V zárlat. Szeretném, ha ezt jobban megismernétek, mert pár hanggal, néhány skála megjegyzésével érdekes szólókat alkothattok.

I-IV-V pattern a Rock and Roll és Blues műfaj sajátja.

(Lásd még ezt a zene elméleti cikkünket is a témában.)
Blues-kör: Ez egy tizenkét ütemes periódus, mely – kötött módon – adott harmóniákból áll. Az autentikus blues-körben például háromféle akkord van:

I. fok (tonika), IV. fok (szubdomináns) és V. fok (domináns).

Tehát főfunkciók. Fontos, hogy ebben a fajta bluesban a modalitástól eltérve csak dúrszeptim harmónia szerepel. Nézzük ezt a sémát fokokkal és konkrét akkordokkal:

12 Bar Blues Pattern Chart

Dúr fokok:     1.   2.    3.    4.  5.   6.    7.
3-mas hangzat: dúr  moll  moll  dúr dúr  moll  szűkített
4-es hangzat:  maj7 moll7 moll7 maj dom7 moll7 moll7-5
C dúr-ra:      C     Dm   Em    F   G    Am    Ho
-------------------------------------------------------------
C dúr  |       C    D     E     F   G    A     H          0#
G dúr  |       G    A     H     C   D    E     F#         1#
D dúr  |       D    E     F#    G   A    H     C#         2#
A dúr  |       A    H     C#    D   E    F#    G#         3#
E dúr  |       E    F#    G#    A   H    C#    D#         4#
H dúr  |       H    C#    D#    E   F#   G#    A#         5#
F# dúr |       F#   G#    A#    H   C#   D#    E#         6#
-------------------------------------------------------------
Gb dúr |       Gb   Ab    B     Cb  Db   Eb    F          6b
Db dúr |       Db   Eb    F     Gb  Ab   B     C          5b
Ab dúr |       Ab   B     C     Db  Eb   F     G          4b
Eb dúr |       Eb   F     G     Ab  B    C     D          3b
B dúr  |       B    C     D     Eb  F    G     A          2b
F dúr  |       F    G     A     B   C    D     E          1b
-------------------------------------------------------------
Moll fokok:            3.   4.    5.    6.  7.   1.    2.  
3-mas hangzat:         dúr  moll  moll  dúr dúr  moll  szűk
4-es hangzat:          maj7 moll7 moll7 maj dúr7 moll7 moll7-5
Amoll-ra vetítve:      C    Dm    Em    F   G    Am    Ho
-------------------------------------------------------------
A moll  |              C    D     E     F   G    A     H          0#
E moll  |              G    A     H     C   D    E     F#         1#
H  moll |              D    E     F#    G   A    H     C#         2#
F# moll |              A    H     C#    D   E    F#    G#         3#
C# moll |              E    F#    G#    A   H    C#    D#         4#
G# moll |              H    C#    D#    E   F#   G#    A#         5#
D# moll |              F#   G#    A#    H   C#   D#    E#         6#
-------------------------------------------------------------
Eb moll|               Gb   Ab    B     Cb  Db   Eb    F          6b
B moll |               Db   Eb    F     Gb  Ab   B     C          5b
F moll |               Ab   B     C     Db  Eb   F     G          4b
C moll |               Eb   F     G     Ab  B    C     D          3b
G moll |               B    C     D     Eb  F    G     A          2b
D moll |               F    G     A     B   C    D     E          1b
-------------------------------------------------------------

12 Bar Blues Pattern Chart in A


Most nézzük meg, milyen hangokat játszhatunk erre az akkordmenetre. A patternek fekete alaphangjai „A” hangok:

bluesminor5patterns2

Ismert, erre épülő szám:

  • Take The A Train
  • Ray Charles’ „What’d I Say” (1959)
  • Rock Around the Clock (1952)
  • Muddy Waters’ „Train Fare Blues” (1948)
  • Howlin’ Wolf’s „Evil” (1954)
  • Big Joe Turner’s „Shake, Rattle, and Roll” (1954)
  • The refrain of Duffy’s 2011 „Mercy”
  • Gene Vincent’s „Be Bop A Lula”
  • Elvis Presley’s „Hound Dog” and the „A” section of „All Shook Up.” „Heartbreak Hotel”
  • The verse structure of The Beatles’ „I Want You (She’s So Heavy)”, and all of „Yer Blues”
  • Louis Prima’s „Jump, Jive and Wail”
  • Johnny Cash’s „Folsom Prison Blues”
  • King Oliver Creole’s „Dippermouth Blues”
  • Mungo Jerry’s „In the Summertime”
  • Little Richard’s „Tutti Fruttii”
  • White Stripes’ „Ball and Biscuit”
  • ZZ Top single „Tush” is an example of the twelve-bar blues in rock.
  • Prince’s „Kiss” is a 12-bar blues form with unusually long 8-beat bars.
  • Georgia Satellites’ „Keep Your Hands to Yourself”
  • Stevie Ray Vaughan’s „Pride and Joy”
  • Led Zeppelin’s „The Girl I Love She Got Long Black Wavy Hair” and their cover of „You Shook Me” and „Traveling Riverside Blues”.

 

Jellemző akkordok: C dúros példában:

A-A-B-A dalszerkezet:

A: | C  | / | /  | /  | F7 | /  | C7 | /  |
A: | C  | / | /  | /  | F7 | /  | C7 | /  |
B: | F7 | / | C7 | /  | G7 | F7 | C7 | G7 |
A: | C  | / | /  | /  | F7 | /  | C7 | /  |


További példák és egy 16 ütemes periódus:
minor-blues1

16-barblues

Nézd meg a többi akkord szekvenciát is!

3 comments on “Játsszunk bluest (I-IV-V zárlat)

  1. Sziasztok!
    A: | C | / | D7#5 | / | Dm | G7 | C | Dm G7 |
    Ebben a kiosztásban a D7#5 miért szerepelhet? Alapvetően a C-dúr skálában szerepel a C,Dm,G7 akkord, ezért ezeket értem. Viszont a D7#5 tudtommal a D-dúr egészhangos skálából származik és a hangjai D,F#,A#,C, ami látszólag nem passzol a C-dúr skála hangjaihoz.
    Válaszotokat előre is köszönöm szépen! 🙂

    • Szia, itt valószínűleg valami hiba csúszott az akkordmenet leírásába, de ahogy a skála fokaiból is kiolvasható, helyesen általad került leírásra. Javítottuk! Köszönjük az észrevételt!

  2. Pingback: Akkord zárlatok, patternek / 1-4-5-re épülő szekvenciák - GitárPengető.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük