Másik cikkünkből már megismerhettétek a 12 ütemes blues periódust / I-IV-V zárlat. Szeretném, ha ezt jobban megismernétek, mert pár hanggal, néhány skála megjegyzésével érdekes szólókat alkothattok.
I-IV-V pattern a Rock and Roll és Blues műfaj sajátja.
(Lásd még ezt a zene elméleti cikkünket is a témában.)
Blues-kör: Ez egy tizenkét ütemes periódus, mely – kötött módon – adott harmóniákból áll. Az autentikus blues-körben például háromféle akkord van:
I. fok (tonika), IV. fok (szubdomináns) és V. fok (domináns).
Tehát főfunkciók. Fontos, hogy ebben a fajta bluesban a modalitástól eltérve csak dúrszeptim harmónia szerepel. Nézzük ezt a sémát fokokkal és konkrét akkordokkal:
Dúr fokok: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 3-mas hangzat: dúr moll moll dúr dúr moll szűkített 4-es hangzat: maj7 moll7 moll7 maj dom7 moll7 moll7-5 C dúr-ra: C Dm Em F G Am Ho ------------------------------------------------------------- C dúr | C D E F G A H 0# G dúr | G A H C D E F# 1# D dúr | D E F# G A H C# 2# A dúr | A H C# D E F# G# 3# E dúr | E F# G# A H C# D# 4# H dúr | H C# D# E F# G# A# 5# F# dúr | F# G# A# H C# D# E# 6# ------------------------------------------------------------- Gb dúr | Gb Ab B Cb Db Eb F 6b Db dúr | Db Eb F Gb Ab B C 5b Ab dúr | Ab B C Db Eb F G 4b Eb dúr | Eb F G Ab B C D 3b B dúr | B C D Eb F G A 2b F dúr | F G A B C D E 1b -------------------------------------------------------------
Moll fokok: 3. 4. 5. 6. 7. 1. 2. 3-mas hangzat: dúr moll moll dúr dúr moll szűk 4-es hangzat: maj7 moll7 moll7 maj dúr7 moll7 moll7-5 Amoll-ra vetítve: C Dm Em F G Am Ho ------------------------------------------------------------- A moll | C D E F G A H 0# E moll | G A H C D E F# 1# H moll | D E F# G A H C# 2# F# moll | A H C# D E F# G# 3# C# moll | E F# G# A H C# D# 4# G# moll | H C# D# E F# G# A# 5# D# moll | F# G# A# H C# D# E# 6# ------------------------------------------------------------- Eb moll| Gb Ab B Cb Db Eb F 6b B moll | Db Eb F Gb Ab B C 5b F moll | Ab B C Db Eb F G 4b C moll | Eb F G Ab B C D 3b G moll | B C D Eb F G A 2b D moll | F G A B C D E 1b -------------------------------------------------------------
Most nézzük meg, milyen hangokat játszhatunk erre az akkordmenetre. A patternek fekete alaphangjai „A” hangok:
Ismert, erre épülő szám:
- Take The A Train
- Ray Charles’ „What’d I Say” (1959)
- Rock Around the Clock (1952)
- Muddy Waters’ „Train Fare Blues” (1948)
- Howlin’ Wolf’s „Evil” (1954)
- Big Joe Turner’s „Shake, Rattle, and Roll” (1954)
- The refrain of Duffy’s 2011 „Mercy”
- Gene Vincent’s „Be Bop A Lula”
- Elvis Presley’s „Hound Dog” and the „A” section of „All Shook Up.” „Heartbreak Hotel”
- The verse structure of The Beatles’ „I Want You (She’s So Heavy)”, and all of „Yer Blues”
- Louis Prima’s „Jump, Jive and Wail”
- Johnny Cash’s „Folsom Prison Blues”
- King Oliver Creole’s „Dippermouth Blues”
- Mungo Jerry’s „In the Summertime”
- Little Richard’s „Tutti Fruttii”
- White Stripes’ „Ball and Biscuit”
- ZZ Top single „Tush” is an example of the twelve-bar blues in rock.
- Prince’s „Kiss” is a 12-bar blues form with unusually long 8-beat bars.
- Georgia Satellites’ „Keep Your Hands to Yourself”
- Stevie Ray Vaughan’s „Pride and Joy”
- Led Zeppelin’s „The Girl I Love She Got Long Black Wavy Hair” and their cover of „You Shook Me” and „Traveling Riverside Blues”.
Jellemző akkordok: C dúros példában:
A-A-B-A dalszerkezet:
A: | C | / | / | / | F7 | / | C7 | / | A: | C | / | / | / | F7 | / | C7 | / | B: | F7 | / | C7 | / | G7 | F7 | C7 | G7 | A: | C | / | / | / | F7 | / | C7 | / |
További példák és egy 16 ütemes periódus:
Nézd meg a többi akkord szekvenciát is!
Sziasztok!
A: | C | / | D7#5 | / | Dm | G7 | C | Dm G7 |
Ebben a kiosztásban a D7#5 miért szerepelhet? Alapvetően a C-dúr skálában szerepel a C,Dm,G7 akkord, ezért ezeket értem. Viszont a D7#5 tudtommal a D-dúr egészhangos skálából származik és a hangjai D,F#,A#,C, ami látszólag nem passzol a C-dúr skála hangjaihoz.
Válaszotokat előre is köszönöm szépen! 🙂
Szia, itt valószínűleg valami hiba csúszott az akkordmenet leírásába, de ahogy a skála fokaiból is kiolvasható, helyesen általad került leírásra. Javítottuk! Köszönjük az észrevételt!
Pingback: Akkord zárlatok, patternek / 1-4-5-re épülő szekvenciák - GitárPengető.hu