Megmutatjuk, miért érdemes nyitott akkordokat használni!

Nyitott akkordoknál bizonyos húrokat nyomsz le, de létezik olyan nyitott akkord is, amikor egyetlen hangot sem fogsz le.

Technikailag nyitott akkordról akkor beszélünk,

  • ha egy vagy több húr zeng lefogás nélkül. Lásd a Beatles, Hard days night című nótájának legelső akkordját, vagy mondhatjuk a Metallica, Nothing else matters című számának induló akkordbontását is, ahogy egyetlen hangot sem fogsz le.
  • Ha magasabb fekvésben fogsz le egy vagy néhány hangot és mellette egy vagy több hang üresen szólal meg, a hallgató számára olyan hangzások és rezonanciák hallhatók, amelyek különleges hangulatot teremtenek.
  • Ez egy fajta hangszerelési technika több ismert nótában is megjelenik.
  • Mutatunk példákat is!

1. lehetőség: Használj nyitott akkordokat az első 3 fekvés valamelyikében:

Fogjunk le akkordokat az első három fekvésben tartva 3 valamely ujjunkat. A nyitott akkord kifejezés a nyolc alapvető nyitott akkord egyikére utal. Ezeket cowboy akkordoknak is nevezzük.

  • Biztosan tudod, hogy ezek az akkordok capo segítségével bármely fekvésben ugyanezzel az ujjrenddel eljátszhatók, megemelve az akkord alaphangját aszerint, hogy melyik pozícióba helyezed a capo-t.
  • A másik lehetőség, ha ezeket az akkordokat barréval fogod, így a mutatóujjad fogja betölteni a capo szerepét. Ezt itt most nem tárgyaljuk, de megtekintheted további akkordokról szóló cikkeinkben. 
Dúr akkordok az első három fekvésben
 

|-+-+-+-+-
|♣+-+-+-+-
|-+-+-+-+-
|-+♣+-+-+-
|-+-+♣+-+-
X-+-+-+-+-
C

 

|-+♣+-+-+-
|-+-+♣+-+-
|-+♣+-+-+-
|-+-+-+-+-
|-+-+-+-+-
X-+-+-+-+-
D

 

|-+-+-+-+-
|-+-+-+-+-
|♣+-+-+-+-
|-+♣+-+-+-
|-+♣+-+-+-
|-+-+-+-+-
E

 

 

 

|-+-+♣+-+-
|-+-+-+-+-
|-+-+-+-+-
|-+-+-+-+-
|-+♣+-+-+-
|-+-+♣+-+-
G

 

|-+-+-+-+-
|-+♣+-+-+-
|-+♣+-+-+-
|-+♣+-+-+-
|-+-+-+-+-
X-+-+-+-+-
A

Moll akkordok az első három fekvésben
 

 

 

|♣+-+-+-+-
|-+-+♣+-+-
|-+♣+-+-+-
|-+-+-+-+-
X-+-+-+-+-
X-+-+-+-+-
Dm

 

|-+-+-+-+-
|-+-+-+-+-
|-+-+-+-+-
|-+♣+-+-+-
|-+♣+-+-+-
|-+-+-+-+-
Em

 

 

 

|-+-+-+-+-
|♣+-+-+-+-
|-+♣+-+-+-
|-+♣+-+-+-
|-+-+-+-+-
X-+-+-+-+-
Am

2. lehetőség: Használj nyitott akkordokat a 3 fekvés felett:

Mi lenne, ha három ujjal a 3. fekvés FELETT FOGNÁNK LE 3 HANGOT?! Itt érdemes megemlíteni a hangolási típusokat, amelyek szintén sokat hozzá tudnak tenni a különleges hangzáshoz. Mit jelent ez a gyakorlatban?

Amikor megszólal az akkord, a hangok között fellelhető

  • egy ismétlődő hang (azonos hangmagasságban) (Pl: A húr 7 fekvés (E hang) és E1 húr üresen). Lásd például ezt az akkordot a VII. fekvésben
    o–+-+-+-+-
    o–+-+-+-+-
    +♣+-+-+-+-
    o–+-+-+-+-
    ++-+-+-+-
    +♣+-+-+-+-
    Hm7
  • Az alaphang az akkordban „nem csak” a várt helyen szólal meg (hasonlóan, mint akkord fordítás esetén). (E alaphang egy oktávval magasabban is megszólal.) Lásd az E hang üresen az E1 húron.
  • VII.
    o-+-+–+-+-
    +-+-+♣+-+-
    o-+-+–+-+-
    +-+-+–+-+-
    +♣+-+-+-+-
    +–+-+-+-+-
    Em-5

Ez igazán különleges hangzást eredményez. Ez a fajta hangzást úgy tudjuk megoldani, hogy az akkord hangjai közül azt hagyjuk nyitva, amely egyébként egy üresen megszólaló húr hangja is egyben.

Mely akkordokban vannak ezek a hangok?

  • Nézd meg az akkordok hangjai cikkünket és keress rá egy adott hangra. A felsoroltakat nyitva hagyhatod.

 

Daughter
VII.
o–+-+-+-+-
o–+-+-+-+-
+♣+-+-+-+-
o–+-+-+-+-
+♣+-+-+-+-
+♣+-+-+-+-
Hm7
V.
o–+-+–+-+-
o–+-+–+-+-
+–+-+♣+-+-
+♣+-+–+-+-
o–+-+–+-+-
o–+-+–+-+-
Em7
V.
o–+-+–+-+-
o–+-+–+-+-
+–+-+♣+-+-
+♣+-+–+-+-
o–+-+–+-+-
x–+-+–+-+-
Em7
IV.
o–+–+-+–+-
o–+–+-+–+-
+–+–+-+♣+-
+♣+–+-+–+-
+–+♣+-+–+-
o–+–+-+–+-
D
VII.
o–+-+-+-+-
o–+-+-+-+-
+♣+-+-+-+-
o–+-+-+-+-
+♣+-+-+-+-
+♣+-+-+-+-
Hm7
VI.
o–+–+-+-+-
o–+–+-+-+-
+–+♣+-+-+-
+♣+–+-+-+-
o–+–+-+-+-
x–+–+-+-+-
Asus4
V.
o–+-+–+-+-
o–+-+–+-+-
+–+-+♣+-+-
+♣+-+–+-+-
o–+-+–+-+-
x–+-+–+-+-
Em7
Első villamos
VII.
o-+-+–+-+-
+-+-+♣+-+-
o-+-+–+-+-
+-+-+–+-+-
+♣+-+-+-+-
+–+-+-+-+-
Em-5
VII.
o–+-+–+-+-
+–+-+♣+-+-
+♣+-+–+-+-
+–+-+–+-+-
+♣+-+–+-+-
+–+-+–+-+-
Em7-5
V.
o–+-+-+-+-
+♣+-+-+-+-
+♣+-+-+-+-
+–+-+-+-+-
+–+-+-+-+-
+–+-+-+-+-
A
 

 

Példák:
Tolcsvay László, Szörényi Levente – Első villamos

John Mayer – Daughters

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük